Over De Cursus
In deze scholing leer je hoe je kunt aangeven dat ouders en/of leerlingen grenzen overschrijden die door de leerkracht en de school gesteld zijn. We inventariseren met elkaar waar we in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Wanneer spreek je over grensoverschrijdend gedrag? Hoe signaleer je dit? Wat kun je ermee?
We zullen in interactie met de deelnemers strategieën aanreiken die je de volgende dag kunt toepassen. Hierbij gaan we gespreksvoering over soms moeilijke en kwetsbare onderwerpen niet uit de weg.
De scholing bestaat uit drie bijeenkomsten van 2,5 uur. De bijeenkomsten zijn op: 8 april, 13 mei en 10 juni. Het tijdstip is nog niet bekend.
Inhoud eerste bijeenkomst
- Het je verwoord hoe er binnen jouw school het welbevinden van leerlingen en teamleden wordt gemonitord
- Heb je strategieën aangereikt gekregen om grensoverschrijdend gedrag te signaleren
- Heb je gereflecteerd op hoe er dit jaar binnen jouw school(team) omgegaan is met grensoverschrijdend gedrag en hoe je dit wenst voor komend schooljaar
- Heb je je eigen leervraag verwoord
Inhoud tweede bijeenkomst
- Heb je strategieën aangereikt gekregen om grensoverschrijdend gedrag te signaleren, te voorkomen en hierop te reageren
- Je bespreekt situaties waarbij je kritisch reflecteert op je eigen grens en hoe deze zich verhoudt tot het de-escalatiemodel
Inhoud derde bijeenkomst
- Heb je met elkaar onderzoch welke Moeilijke Onderwijs Situaties (MOS) je tegenkomt waar dus de grootste pedagogische winst te behalen valt
- Pas je de vier elementen van de groene basisinterventies toe op jouw eigen MOS
- Evalueren eigen leervraag