Over De Cursus
Op de tweede cursusdag wordt besproken en geoefend hoe traumasensitief les gegeven kan worden. Thema’s als het creëren van veiligheid en gezonde relaties in de klas en binnen de school worden besproken, evenals het bevorderen van zelfregulatie van de leerling, samenwerking met ouders en andere betrokkenen. Ook wordt belang aangegeven, dat de leerkracht goed voor zichzelf blijft zorgen om burn-out en secundaire stress te voorkomen.
Door de docenten wordt geprobeerd zoveel mogelijk aan te sluiten bij de doelgroep waar de cursisten mee werken, wat betreft leeftijd, schooltype, herkomst van leerlingen. Afhankelijk van de werksituatie van de cursisten wordt gerichte aandacht besteed aan het omgaan met (alleenstaande) vluchtelingenkinderen en de problematiek van getraumatiseerde pubers.
Doelstelling
Na afloop van deze cursus ben je:
- Op de hoogte van de verschillende oorzaken van trauma’s bij kinderen, bekend met het verschil tussen eenmalig – en complex trauma en kan je de kenmerken hiervan herkennen
- Bekend met het effect van traumatisering op de (ontwikkeling) van de hersenen
- Op de hoogte van het effect van trauma op de algehele psychische ontwikkeling. Je krijgt zicht op belangrijke psychologische mechanismen als triggers, toxische stress, flight-flight-freeze reacties en dissociaties en weet hoe trauma van invloed kan zijn op de hechtingsstijl van het kind.
- Op de hoogte van de belangrijkste bouwstenen om traumasensitief te werken
- Bekend met de term “onzichtbare koffer” en heb je meer zicht op onderliggende gevoelens, gedachten bij jezelf en bij de leerling om gedrag te kunnen begrijpen en verklaren
- Op de hoogte van het belang van goede zelfregulatie van de leerling en weer je hoe je de ontwikkeling hiervan kunt stimuleren
- Ken je het belang om samen te werken met ouders en andere betrokkenen en de moeilijkheid die je hierin tegen kan komen
- Ben je op de hoogte van de risico’s die het werken met getraumatiseerde leerlingen kan hebben en ken je het belang van goede zelfzorg.
De training bestaat uit een achttal modules, parallel lopend aan de hoofdstukken van het bijbehorende handboek: “Lesgeven aan getraumatiseerde leerlingen” van Leony Coppens. Per dagdeel wordt de vooraf te lezen literatuur besproken en nader toegelicht.
De eerste bijeenkomst is op 10 januari, de tweede bijeenkomst op 11 of 12 januari. Dit ligt aan het aantal deelnemers. Beide zijn gehele dagen.