Over De Cursus
Tijdens de drie bijeenkomsten ontvang je kennis over VVE, de warme overdracht, het beredeneerd aanbod in groep 1-2, de OGW-cyclus en ouderbetrokkenheid bij VVE kinderen. In de groep ga je aan de slag met praktijksituaties en maak je voor je locatie een kwaliteitskaart voor bovenstaande onderwerpen. Met als doel om voor de VVE kinderen een beredeneerd aanbod vorm te kunnen geven zodat ze zich bij jou in de klas optimaal kunnen ontwikkelen.
Bijeenkomst 1:
Tijdens de eerste bijeenkomst bespreken we wat VVE bij peuters en vervolgens bij kleuters inhoudt. Wat is de achtergrond en de ontwikkeling van VVE kinderen en op welke wijze wordt de indicatie voor VVE gesteld. Als een kind met een VVE indicatie op school komt, welke informatie heb je dan nodig om dit kind een goede start te laten maken in groep 1? We gaan bespreken hoe de overdracht van de peuterspeelzaal/kinderopvang/vanuit huis naar de kleutergroep in de praktijk verloopt. Vervolgens maken we een kwaliteitskaart van hoe de overdracht wenselijk zou zijn.
Bijeenkomst 2:
Tijdens de tweede bijeenkomst komt het beredeneerd aanbod voor VVE kleuters aan bod. Op welk(e) ontwikkelingsgebied(en) heeft het kind extra ondersteuning nodig? Hoe zet je dit weg in je dag/week/themaplanning? Welk aanbod is geschikt? Hoe werk je met de leerlijnen? En wie of wat heb je daarbij nodig? Om dit beredeneert te kunnen doen werk je met de OGW-cyclus. Opbrengsgericht werken met kleuters, Middels het verzamelen van data, de data te duiden, doelen te stellen en dit vervolgens uit te voeren. Belangrijk om dit proces te evalueren om vervolgens weer je aanbod voor het volgende thema te kunnen bepalen.
Bijeenkomst 3:
Het contact met de ouders van de (VVE) kinderen is belangrijk. Samen heb je hetzelfde doel, namelijk dat de kinderen zo goed mogelijk ondersteunen in hun ontwikkeling. Maar hoe geef je dit oudercontact vorm? Welke visie heeft jouw school op ouderbertrokkenheid en hoe kun je het contact vormgeven met de ouders van de VVE kinderen? Tijdens deze bijeenkomst ontdek je wat jouw kwaliteiten zijn in het contact met de ouders, krijg je handvatten om ouders te stimuleren om thuis activiteiten met hun kinderen te doen en ontvang je ideeën over hoe je een ouderbijeenkomst op jouw locatie vorm kunt geven.