Over De Cursus
Elk lid van de schoolgemeenschap heeft de verantwoordelijkheid om actief bij te dragen aan een sociaal en veilig klimaat in de school. Eigenaarschap van leerlingen, ouders en leerkrachten ontwikkelen is ons uitgangspunt. Hierdoor werkt de school gezamenlijk en duurzaam aan een fijne schoolgemeenschap waaraan iedereen bijdraagt en zich verantwoordelijk voelt. Samenwerking, verbinding op basis van respect is ons uitgangspunt. Daar waar ongewenst gedrag voorkomt, bijvoorbeeld in de vorm van pesten, worden duidelijke stappen ondernomen.
Door in te zetten op een veilig en sociaal klimaat waar iedereen op school verantwoordelijk voor is, leggen we de aandacht op wat we willen realiseren op school. Het monitoren van ongewenst gedrag, wordt door iedereen gedaan: leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel, ouders en leerlingen. Zo kan het pesten gestopt en teruggedrongen worden. Het volgen van dit proces is de taak van een klein team van bijvoorbeeld drie personen. We zoeken binnen de school naar een integratie binnen bestaande werkgroepen: werkgroep gedrag, werkgroep sociaal-emotionele ontwikkeling, PBS-team, KiVa-team, Stuurgroep De Vreedzame school of de vertrouwenspersoon. Zij coördineren als het ware de schoolgemeenschap (MT, leerkrachten, ouders en leerlingen) in de actieve bijdragen aan het sociaal en veilig klimaat als ook het terugdringen van het pesten.
De cursus bestaat uit drie studiedagen. Gecombineerd met zelfstudie opdrachten en eindtoetsen/opdrachten.
- Dag 1: Werken aan het fundament: een krachtig, veilig en sociaal klimaat
- Dag 2: Pesten begrijpen en handelingsgericht oplossen
- Dag 3: Het formele kader: de wet en ons beleid