Over De Cursus
Het actief betrekken van kinderen bij het stellen van hun eigen doelen en de evaluatie daarvan, draagt bij aan een hogere motivatie, een positiever zelfbeeld en betere leerresultaten. Onderzoek van Duckworth, Akerman, MacGregor, Salter en Vorhaus (2009) toont aan dat deze aanpas niet alleen de presentaties verbetert, maar ook de betrokkenheid en het zelfvertrouwen van kinderen vergroot.
Doel:
Het vergroten van de kennis en vaardigheden in het voeren van effectieve driehoeksgesprekken, waarbij eigenaarschap voor het leerproces en ontwikkeling bij de leerlingen wordt vergroot en ingezet in de gesprekken.
Bijeenkomst 1:
De eerste bijeenkomst heeft als doel om op een praktische manier inzich te verkrijgen in de praktische theorie, de benodigde attitude, gesprekstechnieken en effectieve vragen en mogelijke tools om het gesprek te ondersteunen. Je krijgt veel praktische handvatten aangereikt waar je direct mee aan de slag kunt.
Aan het einde van de eerste bijeenkomst:
- Weet je wat de meerwaarde van een driehoeksgesprek kan zijn
- Heb je inzicht in de voorwaarden voor een driehoeksgesprek (attitude en luisterhouding)
- Heb je kennis over de opbouw en gespreksfasen van een driehoeksgesprek
- Heb je nagedacht over en geoefend met gesprekstechnieken en het stellen van passende vragen
- Heb je verwoord welke ideëen voor een gespreksformulier/format het meest passend lijken
Bijeenkomst 2:
Met de opgedane kennis en materialen van bijeenkomst 1 gaan de deelnemers zelf aan de slag en voeren ten minste twee driehoeksgesprekken. In de tweede bijeenkomst worden de opgedane ervaringen besproken. Aan de hand van eigen (beeld)materiaal van een driehoeksgesprek wordt gekeken naar de eigen gespreksvoering. Men leert van elkaars gesprekken. Vervolgens staan we stil bij het stellen van doelen.
Aan het eind van deze bijeenkomst:
- Heb je de opgedane ervaringen van de gevoerde driehoeksgesprekken met elkaar gedeeld
- Heb je feedback gegeven en ontvangen op elkaars materiaal/ervaringen
- Heb je kennis over en pratisch geoefenend met het stellen van doelen en progressiegerichte gesprekken (bijvoorbeeld a.d.h.v. de schaalvraag)
- Weet je hoe je teambreed een gesprek kunt voeren over de opzet van driehoeksgesprekken
Overige data
Deze cursus vindt plaats over meerdere datums, u kunt enkel komen wanneer u ook op de start datum bent geweest.
Datum: 14 januari 2026 15:00
Sessie duur: 150 minuten