Gamificatie
Leerjaar: 2020 - 2021
Ondervoorbehoud

3 februari 2020
180 minuten

24 plekken vrij

 ‘Hoe krijg ik ze in beweging, hoe motiveer ik ze?’…. Leerlingen motiveren voor hun eigen leerproces en voor de lessen die ze volgen, is een actueel vraagstuk voor docenten. Door gamificatie worden leerlingen actiever in les. Daarnaast leren leerlingen samenwerken en worden zij door herhaling en oefening beter. Gamificatie biedt ook mogelijkheden voor differentiatie, o.a. op basis van prestatie en interesse, en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen. 

Inschrijven training 

Over De Cursus

‘Hoe krijg ik ze in beweging, hoe motiveer ik ze?’…. Leerlingen motiveren voor hun eigen leerproces en voor de lessen die ze volgen, is een actueel vraagstuk voor docenten. Door gamificatie worden leerlingen actiever in les. Daarnaast leren leerlingen samenwerken en worden zij door herhaling en oefening beter. Gamificatie biedt ook mogelijkheden voor differentiatie, o.a. op basis van prestatie en interesse, en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

Meer motivatie bij leerlingen
Gamificatie is het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken, in een niet-spelcontext. Dit kan met of zonder ICT-tools. U kunt hierbij denken aan het behalen van punten of het krijgen van feedback. Uit het onderzoek ‘Implementatie van Games in het Onderwijs’ van Verheul en Koops (2014) blijkt dat veel docenten verwachten dat gamificatie kan leiden tot meer motivatie bij leerlingen, o.a. door de competitieve spelelementen en het aansluiten op hun belevingswereld. Een aantal gratis ICT-tools is geschikt om gamificatie in het onderwijs aan te brengen. 

Tijdens de training richten we ons op de volgende thema’s:

  • Gamificatie
  • Games
  • Motiveren
  • Activeren
  • Differentiëren
  • ICT in de les

 

Wat leert u?

  • U leert wat gamificatie inhoudt en wat het kan opleveren voor uw les
  • U ervaart zelf gamificatie in deze training
  • U krijgt voorbeelden van gamificatie zonder en met ICT-tools
  • U krijgt de mogelijkheid om een toepassing van gamification voor uw les te maken
  • Inspiratie en blijvende uitwisseling ook na de bijeenkomst
  • N.B.: Deze training richt zich NIET op het ontwerpen van een (digitale) game ter vervanging van uw les. Het doel is om u een aantal spelelementen voor uw bestaande lessen aan te reiken.

 

Duur workshop 1 bijeenkomst van 6 uur
Voor wie Leerkrachten
Workshop via CPS

 

 

Overige data

Deze cursus vindt plaats over meerdere datums, u kunt enkel komen wanneer u ook op de start datum bent geweest.

Datum: 10 maart 2020 13:30

Sessie duur: 180 minuten

Contact

Wij zijn ons er terdege van bewust dat het scholingsaanbod op deze site niet compleet is en daarmee niet aan ieders wensen kan voldoen. Mocht u specifieke wensen hebben schroom dan niet om dit aan ons door te geven via ons mailadres: academie@sooog.nl. Wij kunnen dan bekijken of er meer belangstelling voor is en of we dit alsnog kunnen toevoegen.

De cursussen zullen veelal op woensdagmiddag of na schooltijd gegeven worden op één van de scholen van SOOOG. De exacte data, tijden en locaties worden zo snel mogelijk bekend gemaakt via de website. Indien u zich heeft aangemeld voor een training, ontvangt u automatisch een mail met daarin de data, tijd en locatie.