Het puberende Brein
Ondervoorbehoud

5 februari 2020

19 plekken vrij

Pubers zijn op school en in de les soms grillig, onnavolgbaar, onredelijk, onbezonnen, ongeïnteresseerd. Buiten de les zijn ze vaak enthousiast, energiek, nieuwsgierig, op zoek naar kicks en spanning, op zoek naar elkaar en naar zichzelf. Dit is ook een kwestie van her-kaderen en omgaan met de feiten. Hoe scheppen we een prettig, leerzaam klimaat waarin pubers veilig de sprint van kindertijd naar volwassenheid kunnen maken?

Datum: 5 februari, 13.30-16.00 uur, locatie volgt

Inschrijven training 

Over De Cursus

Pubers zijn op school en in de les soms grillig, onnavolgbaar, onredelijk, onbezonnen, ongeïnteresseerd. Buiten de les zijn ze vaak enthousiast, energiek, nieuwsgierig, op zoek naar kicks en spanning, op zoek naar elkaar en naar zichzelf. Dit is ook een kwestie van her-kaderen en omgaan met de feiten. Hoe scheppen we een prettig, leerzaam klimaat waarin pubers veilig de sprint van kindertijd naar volwassenheid kunnen maken?

Puberbrein in ontwikkeling

Hersenonderzoek toont aan dat de hersenen van pubers volop in ontwikkeling zijn. Het gevolg hiervan is soms onbegrijpelijk. Ze vertonen wispelturig gedrag, hebben minder belangstelling voor lesstof, daarentegen een overmatige belangstelling voor leeftijdsgenoten, kick en sensatie. Een woelige periode. Kijk je naar de ontwikkeling, werking en functie van verschillende delen van het puberbrein, dan zijn het gedrag, de stemmingen, interesses, drijfveren en vooral ook de kansen en mogelijkheden van pubers beter te doorgronden.

Neuro-psychologisch onderzoek levert hierbij veel nieuwe inzichten op. ‘Use it or loose it’ is één van de gevonden inzichten die naar voren komt uit onderzoek naar onze hersenen. Variatie in het aanbieden van de lesstof blijk erg belangrijk, maar ook het aanspreken van verschillende zintuigen om de informatie beter op te slaan. Verder spelen voeding, de ervaren veiligheid en betrokkenheid van jongeren, een niet te verwaarlozen rol in het onderwijsleerproces, ongeacht de leeftijd van de leerling. Door rekening te houden met deze en andere inzichten, kunnen we onderwijsleersituaties van pubers slimmer aankleden. Hierdoor treffen we méér betrokkenheid, actieve en plezierige pubers in onze lokalen aan.

Duur workshop  
Voor wie Alle medewerkers
Meer informatie via Timpaan

 

Contact

Wij zijn ons er terdege van bewust dat het scholingsaanbod op deze site niet compleet is en daarmee niet aan ieders wensen kan voldoen. Mocht u specifieke wensen hebben schroom dan niet om dit aan ons door te geven via ons mailadres: academie@sooog.nl. Wij kunnen dan bekijken of er meer belangstelling voor is en of we dit alsnog kunnen toevoegen.

De cursussen zullen veelal op woensdagmiddag of na schooltijd gegeven worden op één van de scholen van SOOOG. De exacte data, tijden en locaties worden zo snel mogelijk bekend gemaakt via de website. Indien u zich heeft aangemeld voor een training, ontvangt u automatisch een mail met daarin de data, tijd en locatie.