Gamificatie
Leerjaar: 2021 - 2022
Ondervoorbehoud

6 oktober 2021

24 plekken vrij

Veel van de kinderen en jongeren in Nederland besteedt minstens 3 uur per doordeweekse dag aan het spelen van computerspelletjes,zo blijkt uit een landelijk onderzoek naar de gezondheid en het welzijn van scholieren. Veel ouders en leraren zien liever dat leerlingen deze tijd stoppen in het maken van hun huiswerk. Maar het onderwijs kan ook veel leren van de betrokkenheid en motivatie die leerlingen hebben bij het spelen van games. Deze benadering wordt gamificatie genoemd. Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?

Gamificatie= het gebruik van gamedesignelementen en gamemechanismen in contexten buiten games.

 

Over De Cursus

In het dagelijks leven kom je gamificatie op verschillende manieren tegen. Zo herken je waarschijnlijk wel de borden langs de kant van de weg die met een rode of groene smiley aangeven of je sneller of langzamer dan de snelheidslimiet rijdt of de blikvangers die van het weggooien van je afval een spel maken om zwerfafval tegen te gaan. Ook de spaarkaarten bij supermarkten zijn een vorm van gamificatie die al lang bestaat. Nieuwere voorbeelden van gamificatie zie je bij het sporten met apps die uitgebreide statistieken van je prestaties laten zien en deze vergelijken met die van vrienden of bij autoverzekeringen waarbij je korting krijgt op je premie als je met een app laat registreren dat je rijgedrag goed is. 

 

Hoe pas je gamificatie toe in je les?

Je kunt op verschillende manieren spelelementen in je les toepassen, en daarbij wel of niet ICT-middelen gebruiken. Afhankelijk van de doelen, mogelijkheden, je ervaring en de leerlingen ontwerp je als de docent de werkvormen. 

Eigenlijk zijn er drie niveaus voor je les:

  1. beginner: je voegt één of enkele spelelementen aan bestaande lesonderdelen toe
  2. gevorderde: je ontwerpt een lesonderdeel op basis van een bestaand spelformat
  3. expert: je ontwerpt een les(onderdeel) in spelvorm met nieuwe spelregels 

Met het toepassen van spelelementen in de les kan de betrokkenheid en motivatie van leerlingen worden vergroot. Het behalen van betere leerprestaties is echter vooral afhankelijk van de didactische keuzes van de docent. De combinatie van mogelijke positieve en nadelige effecten met kansen voor activeren, variëren en differentiëren in de les maakt het toepassen van gamificatie tot een subtiel spel, waarbij de winst behaald kan worden wanneer je de juiste balans weet te vinden. 

 

Contact

Wij zijn ons er terdege van bewust dat het scholingsaanbod op deze site niet compleet is en daarmee niet aan ieders wensen kan voldoen. Mocht u specifieke wensen hebben schroom dan niet om dit aan ons door te geven via ons mailadres: academie@sooog.nl. Wij kunnen dan bekijken of er meer belangstelling voor is en of we dit alsnog kunnen toevoegen.

De cursussen zullen veelal op woensdagmiddag of na schooltijd gegeven worden op één van de scholen van SOOOG. De exacte data, tijden en locaties worden zo snel mogelijk bekend gemaakt via de website. Indien u zich heeft aangemeld voor een training, ontvangt u automatisch een mail met daarin de data, tijd en locatie.